Umowa na budowę falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk podpisana!

Budowa falochronu osłonowego dla terminalu FSRU (Floating Storage Regasification Unit) będzie polegać na wykonaniu infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego i umożliwiającej bezpieczne funkcjonowanie, w tym osłonę przed falowaniem jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego.

Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni przewiduje m.in. budowę falochronu osłonowego  dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu pod falochron, wykonanie oznakowania nawigacyjnego, związanego z tą infrastrukturą oraz roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminalu FSRU. Grupa NDI wykona na tym projekcie prace budowlane.

Akwen, na którym powstanie falochron osłonowy położony jest w całości w granicach portu morskiego w Gdańsku. Jest to teren o charakterze portowym. W sąsiedztwie obszaru inwestycji znajduje się istniejąca zabudowa hydrotechniczna (falochrony, oznakowanie nawigacyjne, nabrzeża) oraz obiekty portowe, funkcjonującego w pobliżu Portu Północnego. Nowa infrastruktura dostosuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie oraz zapewni dalszy, intensywny rozwój portu.

Bardzo cieszymy się z zawarcia tej umowy i z tego, że po raz kolejny jako polska firma, firma z Pomorza możemy brać udział w realizacji projektu w obszarze hydrotechnicznym. Przede wszystkim ważne jest to, że uczestniczymy w realizacji niezwykle strategicznej inwestycji na terenie naszego kraju. Jesteśmy zmobilizowani i rozpoczynamy prace już wkrótce – powiedziała Małgorzata Winiarek-Gajewska, Prezes Grupy NDI.

Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego to kluczowa inwestycja w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Dzisiaj zrobiliśmy bardzo ważny krok ku zwiększeniu naszego bezpieczeństwa energetycznego. Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie gospodarczym, militarnym, ale także energetycznym. […] Będziemy robić wszystko, aby działania, które wzmacniają nasze porty, wzmacniały także nasze bezpieczeństwo. Dzisiejsza umowa jest tego najlepszym przykładem – mówił Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Projekt odegra także znaczącą  rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w przejściowym okresie dekarbonizacji polskiej gospodarki.

– Nowa budowla pozwoli na dalszy rozwój samego portu, a także stworzy infrastrukturalne warunki dla bezpiecznego funkcjonowania jednostki do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. […] Nowa infrastruktura to warunek konieczny dla rozwoju dalszych funkcji portowych. Bez niej działanie pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej nie byłoby możliwe – dodała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Falochron będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego, prowadzącego do gdańskiego portu.

Elementem planowanego przedsięwzięcia jest również zapewnienie odpowiedniej szerokości i głębokości toru podejściowego do terminalu FSRU. Będzie to wymagało pogłębienia fragmentu akwenu od głównego toru podejściowego do Portu Północnego do terminalu FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie metanowca i jednostki FSRU, a także bezpieczne podejście od strony zachodniej.

Docelowo falochron będzie miał długość ok. 1300 m. W pobliżu obu głowic zlokalizowane zostaną przystanie niskie, wyposażone w pachoły przeznaczone do cumowania małych jednostek pływających np. holowników.

– Tą inwestycją Port Gdańska jest w stanie wykazać realizację strategicznych celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Jest to element budowy centrum energetycznego w naszym porcie, które będzie służyło obecnym i przyszłym pokoleniom. Każda złotówka zainwestowana w infrastrukturę dostępową, terminalową  zwraca się po wielokroć – dodała Dorota Pyć, Prezes Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Wartość inwestycji wynosi prawie 800 mln złotych. Finansowanie zapewnione jest z budżetu państwa, w ramach programu wieloletniego. Planowany termin realizacji inwestycji  to koniec 2027 roku.

button_next_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN