Przestawiliśmy wielki dok na terenie Portu Gdynia!
Na budowie wnęki dokowej w Porcie Gdynia z sukcesem zakończyła się operacja przeholowania wielotonowego doku pływającego do nowo wybudowanej wnęki. To była rzadko spotykana operacja, przede wszystkim ze względu na wielkość doku. Inwestycja została przeprowadzona przez Grupę NDI.
Przeniesienie doku do nowej wnęki to istotne wydarzenie zarówno dla PGZ Stoczni Wojennej, jak i Portu Gdynia. Nowa lokalizacja doku zapewni możliwość dalszych prac remontowych i modernizacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, jednocześnie umożliwiając portowi realizację projektu nowej obrotnicy.
Przesunięcie doku oznacza dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu, przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań stoczni.
Jak dotąd zrealizowany etap obejmuje budowę wnęki dokowej, ale także kompleksowe prace infrastrukturalne przygotowujące Port Gdynia do obsługi jednostek o znacznie większych parametrach technicznych niż dotychczas, zwiększy się też elastyczność operacyjna portu. To projekt, który będzie miał wpływ na cały region.
W ramach zakończonych już robót wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m), wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali, pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej. Dodatkowo zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton, pogłębiono wnękę dokową i sąsiedni akwen do głębokości 16 metrów – wykonano ponad 120 tys. m³ robót czerpalnych, wbudowano ponad 6 000 m³ betonu i niemal 500 ton stali.
Do wykonania pozostaje skrócenie Pirsu II oraz wykonanie prac czerpalnych w aktualnej lokalizacji Doku Pływającego. Całość ma zakończyć się jeszcze w 2025 roku. To już kolejna inwestycja hydrotechniczna Grupy NDI na rzecz Portu Gdynia.