Rusza budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia
W Porcie Gdynia rozpoczyna się kolejna inwestycja pod kierownictwem Grupy NDI, a więc budowa nowoczesnego terminalu intermodalnego. Projekt znacząco zwiększy możliwości transportowe regionu, łącząc różne gałęzie transportu. Realizacja potrwa 18 miesięcy.
Zakres prac obejmuje budowę bocznicy kolejowej, placów przeładunkowych oraz nowej infrastruktury technicznej, w tym sieci elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i kanalizacji deszczowej. Przewidziana jest także przebudowa istniejących instalacji wodociągowych, sanitarnych i ciepłowniczych wraz z budową estakady stalowej dla ciepłociągów oraz wykonanie nowoczesnego systemu retencji wód opadowych.
Terminal będzie wyposażony w infrastrukturę umożliwiającą sprawną obsługę transportu intermodalnego, m.in. w rampę kolejową, ale też systemy zabezpieczeń. Powstanie również zbiornik retencyjny oraz drogi wewnętrzne ułatwiające logistykę na terenie obiektu.
– Mamy do wybudowania terminal intermodalny, który umożliwi przeładunek kontenerów z pojazdów, samochodów na pojazdy kolejowe, jak i odwrotnie. Z głównego zakresu prac do wykonania mamy 31,5 tys. m2 nawierzchni betonowej, 2623 m toru pojedynczego oraz 5 rozjazdów. Zrealizujemy również roboty branżowe, m.in. prace elektroenergetyczne, budowę instalacji telekomunikacyjnych i systemu kamerowego „Oczy Portu”. Do wykonania jest również kanalizacja deszczowa, przebudowa istniejącej magistrali kanalizacji sanitarnej, jak i przebudowa magistrali ciepłociągu – mówi Wojciech Krugły, Zastępca Dyrektora Projektu oraz Kierownik Robót Kolejowych.
Jednym z wyzwań będzie przebudowa kolidujących z nowoprojektowanym układem torowym dwóch rurociągów magistrali sanitarnej oraz dwóch rurociągów magistrali ciepłowniczej. Ich przebudowa umożliwi połączenie nowobudowanej bocznicy z układem torowym Polskich Linii Kolejowych.
– Grupa NDI, jak i zespół, z którym mam przyjemność pracować, kilka lat temu z powodzeniem wykonała na sąsiadującym obszarze realizacje dwóch placów składowych o łącznej powierzchni 18 ha nawierzchni betonowej. Budowa terminala intermodalnego będzie zwieńczeniem tej inwestycji i umożliwi pełną funkcjonalność tego układu, czyli wdrożenia założeń transportu intermodalnego – dodaje Wojciech Krugły.
W ramach projektu niezależna firma certyfikująca przeprowadzi ocenę zgodności infrastruktury z normami unijnymi, a pozytywna weryfikacja pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału terminalu.
Nowa inwestycja to kolejny krok w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym punktem przeładunkowym, poprawi efektywność transportu towarowego i tym samym zwiększy swoje znaczenie w regionie. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., a wartość kontraktu wynosi ponad 65 mln zł brutto.