Rozpoczęła się budowa obwodnicy Pradeł

W ciągu Drogi Krajowej nr 78 zaczęły się już pierwsze roboty związane z budową obwodnicy Pradeł. To już druga inwestycja, która powstaje w województwie śląskim w ramach Programu budowy 100 obwodnic, a jej Generalnym Wykonawcą jest Grupa NDI.

Zakres zamówienia obejmuje budowę obwodnicy DK78, w tym budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś, budowę skrzyżowania typu rondo wraz z łącznicami, a także budowę dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu, umożliwiających dojazd do urządzeń odwadniających związanych z obsługą drogi.

W lutym tego roku wykonano kluczowe prace przygotowawcze takie jak wycinka drzew oraz niezbędne pomiary geodezyjne. Sporządzona została inwentaryzacja istniejących dróg i budynków, ukończony został również raport środowiskowy, a teren został sprawdzony pod kątem niewybuchów. W ramach współpracy i udostępnienia placu budowy, zgodnie z wymaganiami inwestycji, przeprowadzone zostały też prace archeologiczne realizowane przez Nadzór Zamawiającego.

Obecnie wykonywane jest karczowanie korzeni drzew. Opracowywana jest tymczasowa organizacja ruchu oraz finalizowanie umów z podwykonawcami i dostawcami.

Jeszcze w marcu rozpoczną się roboty ziemne oraz pierwsze przebudowy infrastruktury. – Wykonanie robót ziemnych, wykopów oraz nasypów, będzie miało duże znaczenie dla budowy skrzyżowania typu rondo wraz z łącznicami, co zdecydowanie będzie dla nas pierwszym kamieniem milowym na tej inwestycji – mówi Wiesław Czereba, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

W kolejnych tygodniach rozpocznie się też przebudowa kolizji elektroenergetycznych, a dokładniej przebudowa sieci średniego napięcia w rejonie, co również będzie istotnym punktem w realizacji projektu.

Obwodnica Pradeł będzie miała ponad 2 km długości i ominie miejscowość od północnej strony. Powstanie skrzyżowanie typu rondo wraz z przebudową istniejącego odcinka DK78 o długości około 1,2 km. Wybudowany zostanie system odwodnienia wraz z rowami

drogowymi, odcinkami kanalizacji deszczowej, zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe i roztopowe, które będą przejmowane z pasa drogowego. Budowa obwodnicy to także nowe chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe i zjazdy, ale też obustronne zatoki do kontroli pojazdów. Powstaną nowe obiekty, między innymi wiadukt nad drogą wojewódzką DW794, most nad rzeką Krztynią oraz dwa obiekty związane ze szlakiem migracji zwierząt, jeden w ciągu projektowanej obwodnicy, drugi nad nowo projektowaną trasą.

Zadanie jest realizowane w systemie „Buduj”. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

button_next_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN