realizations_business_areas

Budownictwo

specializations_label

Hydrotechnika

responsible_companies_label

NDI S.A.

Besix N.V.

realizations_investor

Urząd Morski w Gdyni

status_label

Zakończony

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

18 października 2019 roku Urząd Morski w Gdyni przekazał Generalnemu Wykonawcy konsorcjum firm NDI SA / NDI SOPOT SA i Besix N.V. teren, na którym zostały poprowadzone prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Realizacja kontraktu trwała 35 miesięcy.

Inwestycja obejmowała budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiają przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy ma 1,5 km długości i 5 metrów głębokości.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy.

W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.

Podsumowanie filmowe I etapu budowy Kanału Żeglugowego


3 000 000 m3 robót ziemnych wykonano na budowie. 3 000 000 m3 robót ziemnych wykonano na budowie. 3 000 000 m3 robót ziemnych wykonano na budowie. 3 000 000 m3 robót ziemnych wykonano na budowie.


Użyto ponad 10 000 sztuk elementów prefabrykowanych tzw. X-Block. Użyto ponad 10 000 sztuk elementów prefabrykowanych tzw. X-Block. Użyto ponad 10 000 sztuk elementów prefabrykowanych tzw. X-Block. Użyto ponad 10 000 sztuk elementów prefabrykowanych tzw. X-Block.


400 000 ton narzutów kamiennych wykonanych na falochronach. 400 000 ton narzutów kamiennych wykonanych na falochronach. 400 000 ton narzutów kamiennych wykonanych na falochronach. 400 000 ton narzutów kamiennych wykonanych na falochronach.


1526 m - długość całkowita Kanału Żeglugowego. 1526 m - długość całkowita Kanału Żeglugowego. 1526 m - długość całkowita Kanału Żeglugowego. 1526 m - długość całkowita Kanału Żeglugowego.


Głębokość techniczna - 5 metrów. Głębokość techniczna - 5 metrów. Głębokość techniczna - 5 metrów. Głębokość techniczna - 5 metrów.


Głębokość dopuszczalna 6,5 metra. Głębokość dopuszczalna 6,5 metra. Głębokość dopuszczalna 6,5 metra. Głębokość dopuszczalna 6,5 metra.


Lokalizacja inwestycji

Przekop Mierzei Wiślanej

Zobacz więcej realizacji