Końcowe odliczanie na budowie Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni!
To już ostatnia prosta przed zakończeniem budowy Hali Kadłubowej oraz Hali Produkcyjnej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Aktualnie odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż obróbek blacharskich przy elewacji. Większość toczących się w tym momencie prac to przede wszystkim roboty wykończeniowe. Warta ponad 300 mln złotych inwestycja zakończy się już za kilka tygodni.
– Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jednym z największych obiektów tego typu w Europie. To w niej zbudowane zostaną kadłuby fregat Miecznik. Inwestycja ruszyła w marcu 2023 roku, a już w grudniu tego roku osiągnęliśmy najwyższy punkt konstrukcyjny – mówi Maciej Poprawski, Dyrektor Operacyjny w PGZ SW odpowiedzialny za nadzór inwestycji. – Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy Hali Kadłubowej to blisko 6 tys. m2 – wylicza Maciej Poprawski.
Do prac instalacyjnych i tych związanych z obudową wykorzystywane są podnośniki o wysięgu do 58 metrów. Na budowie pracuje aż pięć z sześciu tego typu podnośników dostępnych w Polsce.
Roboty wykończeniowe pełną parą
Aktualnie przy budowie Hali Kadłubowej trwa konfiguracja suwnic oraz montaż obróbek blacharskich przy elewacji. Dodatkowo przy konstrukcji stalowej wykonywane są ostatnie poprawki malarskie. Została zamontowana winda zewnętrzna, aktualnie trwa jej podłączanie i konfiguracja.
– Hala Kadłubowa jest już zamknięta i kontynuowane są głównie prace wykończeniowe. Zakończyliśmy ślusarkę okienną i drzwiową. Działają też obie bramy wielkopowierzchniowe na zasilaniu docelowym – mówi Piotr Gosch, Kierownik Robót z Grupy NDI.
Oprócz Hali Kadłubowej powstaje także Hala Produkcyjna, która zajmuje blisko 5 tys. m2. Będą w niej funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe oraz 4-kondygnacyjny budynek biurowy.
– Na Hali Produkcyjnej trwa wykonywanie posadzki żywicznej, z kolei przy budynku biurowym trwa montaż stolarki wewnętrznej, wind czy balustrad. Wykonywane są sufity podwieszane, kontynuowane są prace malarskie i montaż wyposażenia. Zakończyliśmy warstwy izolacyjne tarasu. Na ukończeniu są też prace elewacyjne – wymienia Szymon Pachulski, Kierownik Robót z Grupy NDI.
Ostatnie prace nawierzchniowe
Na terenie budowy praktycznie zakończono prace nawierzchniowe. Ekipa budowlana ocenia postęp robót na 98%.
– Jesteśmy w trakcie wykonywania prac wykończeniowych przy wejściach do budynków, obrabiamy nawierzchnię wokół studzienek, ale też innych urządzeń i detali. Trwają również prace związane z wykonywaniem dylatacji w ułożonych nawierzchniach betonowych. To również ostatni etap w procesie powstawania tych nawierzchni. Wykonane nawierzchnie oraz posadzki przeniosą zakładane ogromne obciążenia od poruszających się w przyszłości po nich na specjalnych pojazdach – elementach okrętów – mówi Przemysław Młynarczyk, Kierownik Robót Drogowych z Grupy NDI.
Posadzka betonowa w Hali Kadłubowej jest zakończona w 100%. Rozpoczęły się też prace przy układaniu warstwy żywicy antyelektrostatycznej oraz antypoślizgowej na posadzce w Hali Produkcyjnej, które zapewniają skuteczną ochronę: – To finalna warstwa, można powiedzieć „wykładzina”, jeśli chodzi o nawierzchnię w tej Hali – dodaje Przemysław Młynarczyk.
Przebudowywana jest infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne. Wszystkie prace drogowe mają zakończyć pod koniec tego miesiąca.
Inwestorem projektu jest PGZ Stocznia Wojenna, a generalnym wykonawcą konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.