Montaż przęseł na “Estakadzie Weneckiej” – Nowa Bulońska
Od połowy czerwca na budowie linii tramwajowej w ul. Nowej Bulońskiej montowane są elementy estakady. Ten wyjątkowy projekt wzorowany jest na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie. Cały obiekt jest nowatorski, innowacyjny i powstał jako praca polskich Inżynierów. Co ciekawe, od momentu rozpoczęcia prac projektowych do dziś upłynął zaledwie rok.
Na budowie nowej linii tramwajowej w Gdańsku wykonawca, czyli sopocka firma NDI, od miesiąca prowadzi kluczowy dla powstawania obiektu mostowego proces. Wstawionych zostało już 77 elementów prefabrykowanych (4 przęsła) o rozpiętości 20 metrów, co stanowi połowę zakresu ustroju nośnego. Prefabrykacja elementów przęseł odbywa się na terenie budowy i do wykonania pozostało już kilka ostatnich elementów.
Wszystkich prefabrykatów będzie 154. Przęsła mają konstrukcję z żelbetowych łupin prefabrykowanych obok estakady i zaprojektowanych do montażu dźwigiem. 20-metrowe prefabrykaty są w jednym elemencie montowane na podporach, dzięki czemu nie mają zamków do zalewania ani betonowych przegubów – elementów konstrukcji w pierwszej kolejności ulegających degradacji. Pierwszy raz w Polsce zastosowano wieloprzęsłowy schemat łuków na kilkunastometrowych podporach.
Nowa Bulońska – Estakada Wenecka from Grupa NDI on Vimeo.
Konstrukcja estakady została wymyślona przy ścisłej współpracy Inżynierów z NDI oraz Tymona Galewskiego, właściciela pracowni projektowej GTI Design z Gdańska. NDI chciała zaproponować Miastu Gdańsk obiekt trwały, korzystny w utrzymaniu i – co nie mniej istotne – oryginalny w swojej formie. Mosty łukowe zasypane gruntem istnieją od czasów rzymskich i są w stanie pozostać w eksploatacji nawet 2000 lat. Na nowej Bulońskiej zastosowano bardzo stary pomysł, stąd ze względu na podobieństwa do łuków rzymskich inżynierowie nazwali budowany obiekt „Estakadą Wenecką”, ale w całkowicie nowatorskim wydaniu.
Estakada w ciągu Nowej Bulońskiej będzie miała wysokie walory użytkowe. Zastosowanie konstrukcji łukowej zasypanej gruntem pozwoli uzyskać dobre akustyczne wyciszenie ruchu pojazdów na obiekcie, nieporównywalnie lepsze niż na obiektach typowych, np. na stalowych belkach. Pod obiektem znajdują się tereny, które można w atrakcyjny sposób zaaranżować do wszelkiego rodzaju rekreacji, np. boiska.
Obecne zaawansowanie prac sięga już prawie 80%.
Praktycznie na całym odcinku ułożone są warstwy bitumiczne jezdni i ścieżek rowerowych, chodniki a także na ¾ zakresu nawierzchnie torowe. Trwają roboty wykończeniowe oraz montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. oświetlenie, trakcja tramwajowa, sygnalizacja świetlna, ekrany akustyczne. W ramach inwestycji realizowane są także 3 obiekty kubaturowe – mówi Sylwia Rogall dyrektor projektu w NDI.
Po wakacjach NDI planuje przekazać do użytkowania nowobudowane odcinki trasy m.in. odcinek od tzw. „starej” Bulońskiej do ul. Wołkowyskiej, odcinek Nowej Bulońskiej od skrzyżowania z Warszawską do ul. Jabłoniowej wraz z dojazdem do nowobudowanej Szkoły, włącznie z udrożnieniem dojazdu z Jabłoniowej do trasy W-Z.
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Zadanie realizowane jest w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Wartość kontraktu wynosi 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.