Linia tramwajowa w Częstochowie już we wrześniu

Największa inwestycja w historii częstochowskich tramwajów, realizowana w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”, będzie niedługo gotowa. Prace nad szóstym, ostatnim etapem przebudowy linii tramwajowej, zbliżają się ku końcowi. Mieszkańcy będą mogli ponownie skorzystać z komunikacji tramwajowej we wrześniu. A już dziś (w środę 11.08) uruchomiony został przejazd przez skrzyżowanie z torowiskiem Alei Jana Pawła II – Alei Armii Krajowej.

Remont torowiska i sieci trakcyjnej to prawie 14-kilometrowy odcinek od ul. Fieldorfa-Nila do pętli przy Al. Pokoju. Przebudowa jest realizowana na istniejącym układzie torowym z podziałem na odcinki, 1, 2, 3, 4, 5a, 6. Inwestycja obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury tramwajowej, w tym wymianę nawierzchni torowej wraz z siecią trakcyjną oraz jej zasilaniem, sterowanie i ogrzewanie zwrotnic, przebudowę, przebudowę infrastruktury podziemnej, a także zabudowę nowych konstrukcji przejazdów drogowo-torowych i przebudowę peronów wraz z ich wyposażeniem.

Już we wrześniu podróż tramwajami odbywać się będzie na zupełnie nowym torowisku i odmieni komunikację w mieście.

Jesteśmy na końcowym etapie przebudowy infrastruktury tramwajowej. Aktualnie kotwiony jest tor – w technologii zielonego torowiska oraz dobiega końca montaż toru w technologii płyt prefabrykowanych. W sierpniu planujemy zakończyć montaż sieci trakcyjnej – mówi Barbara Sobczyk, zastępca dyrektora projektu z firmy NDI.  – Na trzecim odcinku, jako pierwsi w Polsce wykonaliśmy zabudowę około 1000 metrów pojedynczych torów w technologii płyt antysmogowych. Są to płyty kanałowe, wykonane z betonu katalitycznego, a więc takiego betonu, który dzięki zachodzącym w nim reakcjom chemicznym wspomaga oczyszczanie powietrza i sprawia, że jego jakość w ścisłym centrum Częstochowy będzie lepsza. Jako wykonawca inwestycji jesteśmy dumni z zastosowania tej innowacyjnej technologii

Dzięki technologii TX Active, która została wykorzystana przy układaniu torów, powstała fotokatalityczna powierzchnia, która gwarantuje poprawę jakości powietrza w centrum miasta. Jeżeli chodzi o płyty antysmogowe, poza oczywistymi walorami ekologicznymi, mają też właściwości użytkowe, co na tym odcinku, w ścisłym centrum miasta, jest bardzo ważne. Po ułożeniu płyt powstaje powierzchnia, z której mogą korzystać również pojazdy uprzywilejowane, łatwiejsze jest też serwisowanie sieci.

To tak naprawdę budowa nowej linii tramwajowej, ponieważ poza wymianą toru, przebudowujemy całą infrastrukturę podziemną w rejonie torowiska i nie tylko. Powstaje nowe podtorze, nowa konstrukcja toru, nowa sieć i jej zasilanie. Najwięcej obaw mieliśmy pracując w ścisłym centrum miasta. Na etapie prac ziemnych nie wiedzieliśmy, czego możemy się spodziewać, jednak dzięki dobrej współpracy z zamawiającym, instytucjami miejskimi, gestorami sieci, a także dzięki zgranemu zespołowi, udało się pokonać wszystkie przeszkody dodaje Barbara Sobczyk z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac

Tak duża przebudowa to duże utrudnienia dla mieszkańców Częstochowy, jednak efekt końcowy, będzie rekompensatą.

Dzięki temu, co zostało wybudowane, co jeszcze powstanie, tramwaj będzie bezpieczny, komfortowy i szybszy, a taki musi być, jeśli ma być alternatywą dla cywilnego transportu. Ta inwestycja jest jednym z elementów szerszego układu. W Częstochowie powstają też inne strategiczne inwestycje drogowe, które albo już trwają, albo za chwilę się rozpoczną. Drożność najważniejszych tras przecinających torowisko, jak i sam tramwaj, jako alternatywa poruszania się po mieście na linii północ-południe, jest Częstochowianom bardzo potrzebna – mówi Maciej Hasik, z Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie i dodaje: – Myślę, że bez gruntownej przebudowy, choć tak naprawdę mówimy o budowie nowej linii tramwajowej w starym śladzie, tramwaj byłby archaicznym rozwiązaniem komunikacyjnym w mieście. Bez tego co się zadziało, dzięki inwestycji realizowanej przez NDI, tramwaj straciłby na atrakcyjności.

Do tej pory udało się przebudować 10 kilometrów toru pojedynczego, w tym pętlę Raków, zajezdnię MPK i odcinek od pętli tramwajowej przy ulicy Fierdolfa-Nila do alei Jana Pawła II. We wrześniu planowane są dodatkowo roboty wykończeniowe, porządkowe, nasadzenia i montaż małej architektury. Wartość inwestycji sięga 115 milionów złotych. To największy kontrakt modernizacyjny w historii częstochowskich tramwajów.

button_prev_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN