Kluczowy moment na budowie terminala Orlen
Montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych (o masie około 18 ton każde), które posłużą do przeładunku surowców i produktów między statkami i instalacjami rafinerii w Gdańsku – to kluczowy etap inwestycji Grupy ORLEN – budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle. Zaawansowanie realizacji tego projektu przekracza już 75 procent.
W drugiej połowie lipca 2024 roku wszystkie ramiona nalewcze zamontowano na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża, które w przyszłości będzie obsługiwało jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstają dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, a każde z nich wyposażone zostało w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.
Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle, którego budowa będzie kosztować niespełna 0,5 mld zł, ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie.
– Terminal będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających, oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową – wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.
Morski terminal odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty z Gdańska są przesyłane za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.
Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) – takich, jak: FAME, czyli bioestry (ang. fatty acid methyl esters – metylowe estry kwasów tłuszczowych), otrzymywane z olejów roślinnych i stosowane jako komponent oleju napędowego; UCOME, czyli biopaliwa drugiej generacji powstające na bazie odpadów, np. oleju posmażalniczego oraz MTBE (eter tert-butylowo-metylowy), organiczny komponent benzyn podwyższający ich liczbę oktanową.
Na placu budowy wykonywane są obecnie prace drogowe i technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, w którym znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Trwa m.in. montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki.
– Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych średnicy 1800mm, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy dla zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych – relacjonuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Pozostał jeszcze montaż masztów z działkami gaśniczymi na nabrzeżu i armatury przeciwpożarowej w budynku zaplecza technicznego, a także prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego. Kolejnym etapem będą rozruchy układów sterowniczych całego nabrzeża. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Budowa ma się zakończyć w drugiej połowie 2025 roku.