Przebudowa torowiska w centrum Częstochowy w wakacje

Za miesiąc rozpocznie się przebudowa najtrudniejszego odcinka torów tramwajowych w Częstochowie. Ta część – od Ronda Adama Mickiewicza do Alei Jana Pawła II przebiega przez ścisłe centrum miasta i będzie wyzwaniem logistycznym. Co ciekawe odcinek od skrzyżowania z ulicą Jasnogórską do Ronda Adama Mickiewicza, będzie wykonywany w technologii tzw. zielonego torowiska, pierwszego tego rodzaju w mieście. Wykonawca prac – konsorcjum, którego liderem jest sopocka firma NDI, zrealizowało i udostępniło do ruchu już dwa odcinki przebudowywanych torów: tzw. odcinek piąty z pętlą na południu Częstochowy, oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK.

 

 

W Częstochowie modernizowany jest prawie 14 kilometrowy odcinek od ul. Fieldorfa-Nila do pętli przy Alei Pokoju. NDI prace wykonuje na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Inwestycja jest realizowana na istniejącym stanie układu torowego z podziałem na odcinki, tj.: 1, 2, 3, 4, 5a, 6. Obejmuje wymianę starych elementów torowiska na nowe, ale to też przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej wraz z siecią trakcyjną, sterowaniem, okablowaniem linii tramwajowej, przejazdami kołowymi (samochodowymi) i małą architekturą.

Aktualnie na Pętli Kiedrzyńska realizujemy roboty torowe polegające na rozbiórce istniejącego torowiska i budowie konstrukcji nowego.  W międzyczasie wykonujemy fundamenty pod słupy trakcyjne – mówi Łukasz Susło, dyrektor projektu z firmy NDI. Zrealizowaliśmy i udostępniliśmy już dla pasażerów odcinek wraz z pętlą na południu Częstochowy oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK. Na południu Częstochowy realizujemy dwa odcinki tzw. Odcinek pierwszy wraz z pętlą na Fieldorfa oraz odcinek drugi od Alei Jana Pawła II do ulicy Kiedrzyńskiej.

Kontrakt realizowany jest w formule „Projektuj i buduj”. Część odcinków jest podzielona na pododcinki, dla których wykonawca musi uzyskać osobne decyzje administracyjne pozwalające na realizacje prac. Roboty torowe poprzedzone były pracami związanymi z przebudową infrastruktury podziemnej, która kolidowała z inwestycją. Wyzwaniem była i jest praca w ścisłym centrum miasta, tak aby w jak najmniejszym stopniu utrudnić życie mieszkańców Częstochowy.

Firma NDI i podwykonawcy wykonują gigantyczne prace na terenie miasta podejmując się tej budowy tak naprawdę nowej linii tramwajowej w starym śladzie pomiędzy południem i północą miasta – mówi Maciej Hasik, rzecznik MPK Częstochowa. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie mocy przerobowych innej firmy realizującej kontrakt w ramach tego zadania – bydgoskiej PESY. Dzięki temu co NDI wybuduje, co wyprodukuje PESA, czyli nowe tramwaje TWIST w liczbie dziesięciu będą mogły jeździć po torach częstochowskich i wozić mieszkańców. Jest szansa, że kiedy ten największy w historii miasta kontrakt tramwajowy zostanie zrealizowany, to tramwaj przestanie być tylko elementem miejskim a stanie się modnym, bezpiecznym, komfortowym, środkiem lokomocji i że częstochowianie pokochają go na nowo.

Wartość Umowy: 94.095.591,97 zł netto, 115.737.578,14 zł brutto.

Data podpisania umowy: 29 maja 2018 r

Planowana data zakończenia robót 31 stycznia 2021 r.

Projekt realizowany jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”

button_prev_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN