Prace na DK81/86 prawie na półmetku
Za nami już 40 procent prac na budowie jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju. Prace przy rozbudowie Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 do rozbudowywanego węzła DK 81 z 86 (etap I) – prowadzi konsorcjum, którego liderem jest sopocka firma NDI. Jednym z elementów inwestycji są nowe bezkolizyjne węzły drogowe, które pozwolą upłynnić ruch, zwiększając także bezpieczeństwo.
– Dzięki inwestycji nastąpi oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, dlatego po jej zakończeniu będzie się jeździło płynniej, bez zatorów. To największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez Śródmieście Katowic. Podobnie będzie na Giszowcu, choć dziś jeszcze obserwujemy w tym miejscu zaawansowane prace budowlane, które powodują zmiany w organizacji ruchu. Dlatego dziękujemy katowiczanom i mieszkańców metropolii za wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i zaznacza, że poprawę odczujemy już w tym roku, kiedy ponownie dostępny będzie zjazd z autostrady A4 w kierunku Tychów na drogę krajową nr 86.
DK 86 to jedna z najczęściej użytkowanych dróg w Polsce. Przed rozpoczęciem przebudowy przejeżdżało nią codziennie około 55 000 pojazdów. Inwestycja powstająca na rzecz Miasta Katowice polega na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.
– Po przebudowie powstaną tutaj dwa węzły drogowe: Węzeł Giszowiec, który będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów i Skoczowa, jeśli chodzi o stronę południową, a na północ w kierunku Łodzi i Gdańska – mówi Tomasz Kawalec kierownik budowy z firmy NDI. Jeśli chodzi o węzeł obecnie istniejący, zostanie on rozbudowany i będzie służył do rozprowadzania ruchu lokalnego dla dzielnicy Giszowiec i Kopalni Murcki.
Aktualnie prowadzone są prace bitumiczne. Powstają też nasypy i konstrukcje drogi. Na odcinku drogi krajowej DK81 układana jest warstwa podbudowy zasadniczej oraz krawężniki, a następnie kładzione będą warstwy bitumiczne. Na czterech obiektach inżynierskich trwają prace wykończeniowe takie jak: montaż krawężników i montaż kotew talerzowych, kap chodnikowych, montaż desek gzymsowych. Trwają również zasypki przyczółków obiektów mostowych oraz budowa muru oporowego pomiędzy obiektami inżynierskimi W2 i W3.
Trwa przebudowa sieci magistrali wodociągowej DN1200mm, sieci teletechnicznych, zostały przebudowane sieci gazowe, sieci ciepłownicze, sieci wysokiego napięcia 110kV oraz średniego i niskiego napięcia. Prace na tym terenie wymagają doskonałej logistyki oraz skoordynowania, ponieważ toczą się w mocno zurbanizowanej części miasta. Wykonawca często natrafia na niezinwentaryzowane i nieoznaczone na planach kolizje z sieciami uzbrojenia podziemnego, co z kolei powoduje konieczność ich przeprojektowywania i przebudowania, by umożliwić prowadzenie robót.
– Pracujemy w pobliżu ogromnego osiedla Giszowiec, mieszkańcom którego musimy zapewnić dostęp do przystanków komunikacji miejskiej, czy przejście przez teren budowy – mówi Tomasz Kawalec kierownik budowy z firmy NDI. Wprowadziliśmy tymczasową organizację ruchu. W najbliższej przyszłości planujemy dokończyć budowę jezdni zachodniej ulicy Pszczyńskiej (drogi krajowej 86) i z końcem roku chcielibyśmy przełożyć ruch na nowo wybudowaną jezdnie zachodnią oraz obiekty inżynierskie tak by móc rozpocząć prace na drugiej jezdni.
Budowa w liczbach:
Stal – 1460 ton stali zostanie wykorzystanych w trakcie budowy (już wbudowano 60%)
Beton – 14 500 m3 tyle betonu zostanie wykorzystane w trakcie budowy (wbudowano już 60%)
Masa – 82 000 ton zostanie wykorzystanych do robot bitumicznych
Konstrukcja nośna obiektu W2 składa się z dźwigarów stalowych o ciężarze 283 ton (zamontowano połowę w ramach I etapu robót)
Konstrukcja nośna obiektu W3 składa się z dźwigarów stalowych o ciężarze 495 ton (zamontowano połowę w ramach I etapu robót)
Konstrukcja nośna obiektu W4 składa się z 45 prefabrykowanych belek żelbetowych sprężonych typu T30 (zamontowano 22szt. dla jezdni zachodnich)
Konstrukcja nośna obiektu W7 składa się z 36 prefabrykowanych belek żelbetowych sprężonych typu T27 (zamontowano wszystkie)
Koszt inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego 210 mln zł – to dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.