Intensywne prace przy rozbudowie DK22
Wzmacnianie gruntu przy użyciu materaców geosyntetycznych, rozbiórka nasypów przeciążeniowych czy pogrążanie grodzic stalowych. Na budowie Drogi Krajowej 22 toczą się intensywne prace.
Spółki z Grupy NDI przebudowują ponad 10-kilometrowy odcinek od Królewa Malborskiego do granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Inwestycja skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów. W ostatnich tygodniach, kiedy niekorzystne warunki atmosferyczne ustały, prace przy przebudowie drogi zostały zintensyfikowane.
– Na pierwszym odcinku trwają prace na wahadłach 1, 4 oraz 6. Wykonywane są m.in. roboty bitumiczne, układana jest podbudowa. Na wahadle W1 trwają prace związane z wykonaniem przepustu P1 – mówi Wojciech Deputat, kierownik budowy z Grupy NDI. – Jeżeli pogoda będzie nadal sprzyjać, na wybranych odcinkach planowana jest likwidacja utrudnień w ruchu – dodaje Wojciech Deputat.
Zakończył się proces konsolidacji, a więc wzmacniania gruntu metodą kolumn drenażowych, na odcinkach wykonanych w technologii iniekcji piaskowej. Trwa rozbiórka nasypów przeciążeniowych, roboty ziemne, ale też kolejne prace związane ze wzmocnieniem podłoża – wykonywane są materace geosyntetyczne.
– W Starym Polu rozpoczęliśmy wykonywanie muru oporowego przy istniejącym zbiorniku przeciwpożarowym. W miejscowości Królewo Malborskie trwają prace brukarskie. Zakończyliśmy pierwszy etap pogrążania grodzic stalowych. W styczniu planujemy kontynuację tych prac, ale też wykonanie kotew gruntowych, a następnie, jeżeli pozwolą na to warunki atmosferyczne, wykonanie oczepu żelbetowego – mówi Wojciech Deputat, kierownik budowy z Grupy NDI.
Oprócz prac przy rozbudowie drogi, wykonywany jest zbiornik retencyjno-odparowujący, budowane są nowe odcinki kanalizacji deszczowej i przebudowywane kolizje energetyczne.
Inwestorem jest gdański odział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Generalnym wykonawcą jest sopocka Grupa NDI.
Termin zakończenia rozbudowy Drogi Krajowej 22 zaplanowano na listopad 2024 roku. Następnie przebudowana droga zostanie poszerzona. Równolegle przez całą długość inwestycji wybudowana zostanie ścieżka rowerowa, pojawią się nowe chodniki. Przebudowa obejmuje również skrzyżowania z drogami poprzecznymi oraz przepusty, zjazdy i zatoki autobusowe. Rozbudowa DK 22 odbywa się przy uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Koszt inwestycji to ponad 175,6 milionów złotych.