Budujemy Terminal T5 dla morskich farm wiatrowych
Grupa NDI realizuje kontrakt na obszarze Terminala Kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku. Budowa obejmuje wykonanie głębokowodnego Terminala T5, realizowanego na zlecenie spółki Istrana, spółki celowej Polskiego Funduszu Rozwoju.
W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha. Przez pierwszych 10-15 lat, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjnej morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).
Nabrzeże Outbound (eksportowe) o długości ok. 450 m przystosowane będzie do obsługi jednostek pływających typu jack-up, służących do montażu morskich farm wiatrowych, z kolei nabrzeże Inbound (inportowe) o długości ok. 350 m wraz ze stanowiskiem Ro-Ro o długości ok. 105 m, służyć będzie przyjmowaniu dostaw komponentów morskich farm wiatrowych.
W obrębie planowanego placu składowego prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych, które następnie będą ładowane na jednostki pływające w strefie załadunku wzdłuż nabrzeża Outbound. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą do obsługi procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.
Nawierzchnia terminala dla fazy OWSB zostanie wykonana z przekruszonego materiału skalnego, aby umożliwić elastyczne składowanie komponentów wiatraków, a także umożliwić pracę ciężkiego sprzętu, z którego pomocą poprowadzone będą roboty montażowe i przeładunkowe. Z uwagi na dbałość o środowisko naturalne, szczelność nawierzchni zapewniona będzie poprzez zastosowanie przesłon z materiałów geosyntetycznych. Odprowadzenie wód powierzchniowych prowadzone będzie przez sieć projektowanych drenaży i kanalizację deszczową, wyposażoną w elementy podczyszczające.
W ramach budowy zrealizowane zostaną niezbędne sieci elektrotechniczne, teletechniczne i kanalizacyjne, potrzebne do obsługi budynków socjalno-biurowych oraz wyposażenia nabrzeży.
Po zakończeniu kampanii instalacyjnej morskich farm wiatrowych w Polskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej możliwe jest przekształcenie terminala dla funkcji przeładunku kontenerów. Będzie to natomiast poprzedzone szczegółowymi analizami biznesowymi.
W ramach projektu przewidziane jest też wykonanie prac czerpalno-refulacyjnych, o łącznej kubaturze szacowanej na przeszło 3 mln m3 gruntu. Grupa NDI dostarczy na budowę około 15 tys. ton grodzic i pali stalowych, służących do wykonania konstrukcji nabrzeży i dalb. Żelbetowa konstrukcja nabrzeża wsparta będzie na palach wierconych, a zakotwienie zostanie wykonane w formie stalowych kotew klapowych. Łączna objętość betonu konstrukcyjnego szacowana jest na 65 tys. m3. Dodatkowo Generalny Wykonawca dostarczy i wbuduje ok. 300 tys. ton kruszywa kamiennego potrzebnego do wykonania nawierzchni.
– W pierwszym kwartale 2025 roku ukończyliśmy 100% robót czerpalnych przewidzianych w ramach Kontraktu. Pod koniec stycznia tego roku rozpoczęliśmy wykonanie prac kafarowych, a w marcu roboty refulacyjne. Obecnie kontynuujemy roboty kafarowe i czerpalne. Dostarczamy materiały potrzebne do dalszych etapów prac, m.in. wykonania nawierzchni z kruszywa – mówi Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.
Otwarcie kolejnych frontów robót planowane jest na kwiecień i maj bieżącego roku. W pierwszej kolejności montowane będą zakotwienia ścian nabrzeża, a następnie planowane jest rozpoczęcie robót palowych i żelbetowych. Planowany termin zakończenia inwestycji to III kwartał 2026 roku.