Budowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk na półmetku

Ponad połowa prac realizowanych przez NDI w Porcie Gdańsk została już wykonana. Najbardziej zaawansowane, bo sięgające 60% są prace w branży kolejowej. 56 % zaawansowania to branża mostowa, 51 % drogowa. Kolej prowadząca do terminala kontenerowego DCT zostanie przebudowana przed terminem założonym w umowie.

Kamieniem milowym projektu będzie przełożenie ruchu na tor do terminala DCT, co umożliwi rozpoczęcie kolejnego ważnego etapu – rozbiórki istniejącego toru 901 i budowy ul. Kontenerowej. Z uwagi na ciągłe obciążenie transportem kolejowym do i z terminala DCT, roboty na torowisku prowadzone będą w trakcie bardzo krótkiego 48-godzinnego zamknięcia torowego. Planowane przełożenie ruchu na tor do DCT to przełom października/listopada, czyli na miesiąc wcześniej niż zakłada to harmonogram.

Przed nami rozpoczęcie prac przy budowie torowiska do terminala węglowego oraz kontynuacja prac sieciowych, mostowych i drogowych – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu w firmie NDI.  Zakończyliśmy już prace związane z wznoszeniem obiektów inżynierskich, wiaduktów: WD-2, WD-3, WD-4 oraz przepustem P2 dla rurociągów paliwowych. Prace przy budowie przepustów były sporym wyzwaniem ze względu na konieczność zachowania restrykcyjnych reżimów technologicznych wymaganych przez gestorów sieci. Także realizacja pozostałych prac, etapowo „pod ruchem” z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłego dostępu dla użytkowników i dzierżawców do wszystkich terenów portowych wymaga od nas dużej logistyki – dodaje dyrektor Szymański.

Aktualnie na obiektach inżynierskich WD-2, WD-3 i WD-4 toczą się prace wykończeniowe, a na WD1 montowane będą prefabrykowane belki.

W 77 % zaawansowane są też prace na parkingu buforowym dla pojazdów ciężarowych przy ul. Portowej. W najbliższych miesiącach – około pół roku przed terminem – wykonawca czyli sopocka firma NDI planuje oddać do użytkowania przebudowane odcinki ulic Portowej, Nowej Portowej wraz z obiektami mostowymi oraz parking dla pojazdów ciężarowych.

Przed wykonawcą bardzo ciekawy etap prac związany ze wzmocnieniem podłoża metodą drenów prefabrykowanych z nasypem przeciążającym oraz kolumnami CFA pod ul. Kontenerową. Wykonana zostanie także przebudowa najbardziej obciążonej ruchem na terenie Portu ulicy Budowniczych Portu Północnego wraz z budową przepustów dla zespołu 16 rur paliwowych pod ulicą.

O projekcie

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk SA przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km.

Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport) . Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części Portu.

Nowy układ drogowo-kolejowy o długości 9,4 km ( w tym 16 nowych rozjazdów) ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mogą sięgnąć 100 mln ton rocznie. Wartość kontraktu to prawie 176 mln zł. Projekt zostanie zrealizowany do końca 2020 roku.

button_prev_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN