Obwodnica Pradeł – roboty idą pełną parą
Wiosna przyniosła wyraźne przyspieszenie prac przy budowie obwodnicy Pradeł. Ekipa budowlana wykorzystuje sprzyjające ostatnio warunki pogodowe i prowadzi roboty jednocześnie w zakresie infrastruktury drogowej, obiektów mostowych oraz branżowych. Postęp jest widoczny zarówno na trasie głównej, jak i w obrębie ronda, łącznic, a także przy budowie obiektów inżynieryjnych.
Inwestycja w województwie śląskim obejmuje budowę obwodnicy DK78, w tym budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś, a także budowę jezdni dodatkowych w pasie drogowym dla obsługi przyległego terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z obsługą drogi.
Aktualnie budowa wkracza w etap intensywnych robót ziemnych, stabilizacji podłoża, realizacji pierwszych warstw konstrukcyjnych dla przyszłej drogi czy rozpoczęcia robót branżowych.
Na placu budowy działają równolegle zespoły odpowiedzialne m.in. za formowanie nasypów, wzmacnianie podłoża pod przyszłe podpory obiektów mostowych, budowę sieci kanalizacyjnej oraz przebudowę infrastruktury kolidującej z trasą. Wykonywane są również prace przygotowawcze pod budowę przejścia dla zwierząt.
– Skala i zróżnicowanie prac, które prowadzimy w tym momencie, to dowód ogromnego zaangażowania całego zespołu. Mamy bardzo dobrze zorganizowane zaplecze i doświadczonych specjalistów. Nie wszystkie prace udało się rozpocząć zgodnie z harmonogramem ze względu na konieczność zatwierdzenia materiałów, nieścisłości w dokumentacji projektowej oraz niesprzyjające warunki pogodowe. Aktualnie jesteśmy już po przeprocedowaniu i zatwierdzeniu niezbędnych materiałów do wykonania wzmocnień podłoży i zbrojenia nasypów – mówi Wiesław Czereba, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Obwodnica będzie miała ponad 2 km długości i ominie miejscowość od północnej strony. Powstanie skrzyżowanie typu rondo wraz z łącznicami i przebudową istniejącego odcinka DK78 o długości około 1,2 km. Wybudowany zostanie system odwodnienia wraz z rowami drogowymi, odcinkami kanalizacji deszczowej, zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe i roztopowe, które będą przejmowane z pasa drogowego, budowa oświetlenia drogowego oraz przebudowa kolidujących linii średniego i niskiego napięcia. Budowa obwodnicy wiąże się też z budową nowego odcinka drogi gminnej, budową dróg dojazdowych do posesji, zjazdów, ale też obustronne zatoki do kontroli pojazdów czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Najbliższe tygodnie to kontynuacja kluczowych robót, m.in. robót ziemnych, wzmacniania podłoża pod przyszłą jezdnię, budowa materacy oraz nasypów przeciążających mających na celu konsolidację gruntów rodzimych, a także realizacja kolejnych elementów konstrukcji obiektów inżynieryjnych.
Czas realizacji wynosi 18 miesięcy od daty zawarcia umowy bez okresów zimowych. To już druga inwestycja w województwie śląskim realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic, której Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a Generalnym Wykonawcą Grupa NDI.