Morski Terminal ORLEN w Gdańsku – najwyższe standardy bezpieczeństwa

Specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu znakomicie wyszkolonych strażaków będzie chronić Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku. To siły i środki, przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej i przeciwrozlewowej, którymi dysponuje jednostka LOTOS Straż. 

Dzięki nim terminal będzie najbezpieczniejszym tego rodzaju obiektem, wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania. W ramach projektu zastosowano szereg instalacji przeciwpożarowych, obejmujących systemy detekcji pożaru i wykrywania zagrożeń. Systemy gaśnicze zasila pompownia przeciwpożarowa o wydajności 5000 l/min, z poborem wody z Martwej Wisły oraz 9 m³ środka pianotwórczego.

Wysokie na 11 m maszty ze zdalnie sterowanymi działkami wodnymi umożliwią gaszenie statków i pomostów przeładunkowych. Martwą Wisłę chronią dwie 220-metrowe zapory przeciwrozlewowe. Dodatkowym zabezpieczeniem jest trzecia, 340-metrowa elastyczna zapora do wtórnego zabezpieczenia potencjalnego rozlewiska substancji ropopochodnych na powierzchni wody.

– Tego rodzaju obiekty wymagają najwyższej jakości zabezpieczeń. Dlatego istotną część kosztów inwestycji stanowią rozbudowane systemy, chroniące pracowników i zakład, a także okolicznych mieszkańców i środowisko przed zagrożeniami, jakie mogłyby występować w związku z działalnością morskiego terminala. Ważnym aspektem są zabezpieczenia, zapobiegające chemicznemu skażeniu wód Martwej Wisły. Świetnie wyszkoleni strażacy i pracownicy oraz najnowocześniejszy sprzęt są gwarancją najwyższych standardów bezpieczeństwa Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku – podkreśla Jarosław Mikiciuk, Prezes Zarządu LOTOS Straż

Nowa łódź ratownictwa wodno-ekologicznego LOTOS Straż jest przystosowana do działań na wodach śródlądowych i przybrzeżnych wodach morskich. Jednostkę o długości niespełna 8 i szerokości prawie 3 m wyposażono w rozwiązania, ułatwiające prowadzenie działań ratowniczych grupy wodno-nurkowej oraz likwidację zanieczyszczeń rozlewowych.

Na wyposażeniu LOTOS Straż jest również skimmer przelewowo-pompowy o wydajności 30 m3/h, służący do zbierania substancji ropopochodnych z powierzchni wody. Łódź zaopatrzono też w urządzenia zwiększające precyzję manewrów.

Prace budowlane na terenie Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku są już na ukończeniu. – Trwają uruchomienia w branżach technologicznej i automatyki, a także rozruchy mechaniczne. Szczególnym wyzwaniem na tym etapie budowy są testy sprzętu, koordynacja wykonanych instalacji z pozostałymi systemami i integracja wdrożonych rozwiązań z systemami rafinerii. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – wyjaśnia Łukasz Biernat, Zastępca Dyrektora Projektu ds. branżowych Grupy NDI.

Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle usprawni dostawy biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla), powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce sięgną 2 mln ton produktów rocznie. Wartość inwestycji to ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 r.

Terminal będzie obsługiwać przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport zaawansowanych olejów bazowych II generacji na statki. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Morski terminal odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie aktualnie odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty są przesyłane za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni. Nabrzeże terminala o łącznej długości 380 m ma dwa stanowiska przeładunkowe, umożliwiające jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców za pomocą 8 zautomatyzowanych, dwukierunkowych ramion nalewczych (po 4 na każdym stanowisku).

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

button_prev_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN